۱۳۸۸ خرداد ۱, جمعه

چگونه یک عکس پانوراما بسازیم؟ (آموزش ساختن عکس های پانوراما)

* این یک آموزش در سطح مقدماتی است.

چگونه یک عکس پانوراما بسازیم 

در مطلب قبل آموختیم که چگونه یک عکس پانوراما بگیریم، پس حالا ما عکس های خام را آماده داریم، فقط کافیست عکس ها را به هم دیگر بچسبانیم تا عکس پانورامای نهایی ما ساخته شود (در انگلیسی به این عمل stitch می گویند که معادل فارسی آن "دوختن" عکس ها به یکدیگر است، اما من ترجیح می دهم از اصطلاح "چسباندن" عکس ها به هم استفاده کنم).

برای چسباندن عکس های گرفته شده به یکدیگر و ساختن عکس پانورامای نهایی به یک برنامه احتیاج داریم. برنامه های زیادی برای انجام اینکار وجود دارند که هرکدام قوت ها و ضعف های خودشان را دارند.

autopano pro برنامه ساخت عکس های پانوراما

برنامه ای که من قصد دارم در این مطلب آموزشی از آن استفاده کنم برنامه ای است بسیار قوی که در عین حال کار کردن با آن بسیار ساده است، به عقیدۀ من بین برنامه های موجود اگر بهترین نباشد، بی شک یکی از بهترینها است: برنامه Autopano Pro از شرکت Kolor.

برای دانلود نسخه آزمایشی این برنامه به این آدرس بروید.

از آنجایی که نصب برنامه Autopano pro بسیار ساده است توضیحی در مورد آن نمی دهم، اما اگر سوالی در مورد نصب برنامه دارید در بخش نظرات این مطلب آنرا مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

پس از نصب برنامه آنرا اجرا کنید، این پنجرۀ اصلی برنامه است که در شروع با آن مواجه می شوید:

صفحه اصلی برنامه APP برای ساختن عکس های پانوراما(برای مشاهده عکس در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید)

1. بر روی پوشه زرد رنگ (Browse Folder) کلیک کنید، پنجره جدیدی باز می شود. در پنجره جدید، روبروی مستطیل اولی بر روی دکمه ... کلیک کنید و پوشه ای که عکس های شما در آن هستند را انتخاب کنید. OK را بزنید.

2. عکس های شما در مستطیل سمت چپ پنجره نشان داده می شوند:

وارد کردن عکس ها به برنامه (برای مشاهده عکس در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید)

3. حالا بر روی دکمه Detect (دایره سبز که وسط آن یک مثلث سفید است) کلیک کنید، برنامه شروع به شناخت عکس پانورامای شما می کنید. بعد از اینکه پانورامای شما شناخته شد، آن را در مستطیل سمت راست نشان می دهد:

بعد از شناختن عکس پانوراما

4. برای اینکه عکس نهایی با کیفیت اصلی ساخته شود، باید عکس رندر (Render) شود، برای اینکار بر روی دکمه ای که به شکل چرخ دنده آبی است کلیک کنید.

5. بر روی دکمه Render کلیک کنید.

6. پنجرۀ جدیدی باز می شود که پروسۀ رندر شدن عکس را نشان می دهد، پس از اینکه عکس رندر و آماده شد آنرا می توانید بر روی دسکتاپتان پیدا کنید.

لذت ببرید!

پ.ن: همانطور که اول این مطلب ذکر کردم، این یک آموزش در سطح مقدماتی است و هدف بیشتر آشنایی با روش ساخت عکس های پانوراما است، برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوۀ کار با برنامه Autopano Pro به صفحه ویکی آن بروید.

منبع

17 نظرات:

چشم خانه گفت...

من این برنامه را دانلود کردم. به خیال اینکه خیلی عالیه. ولی هم نسخه آزمایشیه و روی عکس نهایی آرم نرم افزار نوشته میشه و عکس را به کل خراب میکنه. هم سرعت عملش پایینه. به دارندگان دوربین های کانن(مثل خودم) پیشنهاد میکنم خودشان را گیج نکنند. نرم افزار پانورامای کانن بهتریت است و سرعت خیلی بالا و کیفیت تصویر عالی دارد

Payam گفت...

دوست عزیز،

از نظر شما متشکرم. فرمودید این نسخه آزمایشی است، کاملا درست می فرمایید، اگر دقت می نمودید این در مطلب بالا هم ذکر شده:
"برای دانلود نسخه آزمایشی این برنامه به این آدرس بروید."
دلیل اینکه آرم نرم افزار بر روی عکس نوشته می شود هم همین است. اگر نسخه اصلی را پیدا و استفاده کنید مطمئنا دیگر آرم را بر روی عکس اضافه نخواهد کرد.

اما در مورد عالی بودن برنامه شک نکنید، این یکی از بهترن برنامه ها برای ساختن عکس های پانوراما است که توسط بسیاری از عکاسان حرفه ای استفاده می شود.
نمونه های عکس هایی که من توسط این برناهه ساخته ام را می توانید اینجا ببینید:

http://payamspot.blogspot.com/2008/08/blog-post_13.html

موفق باشید،
پیام

چشم خانه گفت...

خوب نحوه تهیه نسخه اصلی را بفرمایید. من نرم افزار arcsoft panorama maker دارم(کرک). نظرتان راجع به آن چیست؟
این نرم افزار 4 نوع پانوراما تولید میکند:horizontal(که به تعداد زیاد میشه عکس گرفت و بصورت افقی به هم چسبوند و طبیعتا یک عکس پانورامای دراز تولید میشه). vertical(عکس عمودی بلند قد تولید میکنه). 360 درجه و tile(که 4*4 است و کلا 16 عکس میشه گرفت).
1.حالا اگر بخواهیم هم از لحاظ طولی و هم عرضی یک عکس عالی داشته باشیم.به نظر شما کدام گروه مناسب تر است که انتخاب کنیم؟ فکر کنم نوع horizontal بدرد عکسی میخوره که از دور گرفته بشه.
2.برای تولید عکس از نوع (4*4)tile. روش عکسبرداری چگونه است؟ اول ردیف 4 تایی اول را میگیریم. بعد ردیف دوم و...تا چهارم؟ردیف اول و دوم وسوم چقدر با هم overlap داشته باشند؟
دوربین من کانن ایکسوس 75 است. و امکانات عکس پانوراما دارد. مثلا اگر از سمت چپ به راست عکسبرداری کنیم.فکر کنم اولین عکس از ردیف یک باید دقیقا در یک سطح عمودی با عکسهای اول ردیف های بعدی باشند.درسته؟
یک نرم افزار عالی که بشه نسخه اصلیشو گرفت معرفی کنین. آرک سافت چطوره؟ نرم افزار autodesk stitcher unlimited که گوگل برای عکسهای پانوراماش استفاده میکنه چطوره؟ البته حتی نسخه آزمایشیش هم در ایران بعلت تحریم قابل دانلود نیست.میتونید کرکش را برایم گیر بیاورید. فکر کنم خیلی عالی باشه. اینم لینکش:
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?id=11390049&siteID=123112

چشم خانه گفت...

سلام مجدد. سوال دیگری هم دارم: ما دوربین را روی چه پیکسلی تنظیم کنیم.که پس از تولید عکس پانورامای نهایی توسط کامپیوتر. اقدام به چاپ آن در یک عکس با قطع متوسط بکنیم؟ مثلا ابعاد عکس چاپ شده 40 سانت در 15 سانت باشد. موقع عکسبرداری با هدف چاپ عکس و کیفیتی که برای قاب گرفتن عکس مناسب باشد. چه تنظیماتی باید قبل از عکسبرداری روی دوربین دیجیتال مثلا کانن ایکسوس 75 اعمال کنیم؟ من در پانورامای دوربین تنظیماتی از قبیل Exp,AWB,pixel دارم که پیکسلهای آن شامل L,M1,M2,M3,S است

چشم خانه گفت...

سوال دیگر: یک عکس پانوراما دارای چه حجمی باید باشد که بوسیله ایمیل بتوان آنرا فرستاد؟ معمولا ایمیل ها تا حجم محدودی ارسال attachment دارند. ایمیل اصلی من در AOL است. در GMail هم ایمیل دارم

چشم خانه گفت...

عکسهای پانورامای نهایی . با کمی قوس تولید میشود. مشکل چیست؟

Payam گفت...

دوست عزیز،
برنامۀ arcsoft panorama maker اولین برنامه ای است که من با آن کار کرده ام، panorama maker یک برنامه ساده است، مثلا همانطور که خودتان اشاره کردید برای ساختن عکس های پانورامای مستطیل شکل به 4*4 محدود است، اما برای شروع یا کارهای ساده برنامۀ بسیار خوبی است.
بهتر و بدتر ندارد، بستگی دارد که شما مایلید چه عکسی بگیردید، مثلا اگر می خواهید از برج میلاد عکس بگیرید مسلما حالت vertical مناسب است ولی اگر می خواهید از ساحل دریای شمال عکس بگیرید، بهترین انتخاب horizontal/افقی است. معمولا عکس های پانوراما را با حالت افقی میشناسیم، اما همانطور که فرمودید عکس های پانوراما حالت های مختلفی دارند. نوع 360 در واقع همان نوع افقی است، با این تفاوت که دو سر عکس را از چپ و راست به هم می چسباند.
برای تولید عکس هایی که چند ردیف و ستون دارند (مثل همان 4*4 که فرمودید) روش گرفتن عکس همان است که گفتید و در مطلب "چگونه عکس پانوراما بگیریم" ذکر شده. معمولا پیشنهاد می شود overlap یا سطح مشترک عکس ها بین 30 تا 50 درصد باشد.
در مورد برنامه autodest stitcher که فرمودید من اطلاعی ندارم.
من در اینجا نسخه کرک معرفی نمی کنم چون خلاف قوانین کپی رایت است.
بهتر است که به هنگام گرفتن عکس های پانوراما از حداکثر رزولوشن دوربین خود استفاده کنید، بعدا اگر خواستید می توانید با برنامه هایی مثل فتوشاپ رزولوشن آنها را کم کنید.
در مورد باقی سوالات پیشنهاد می کنم این مطلب را مطالعه کنید:
http://iranpanorama.blogspot.com/2009/05/blog-post.html

در مورد ایمیل ها که سوال فرمودید: معمولا حداکثر حجمی که شما می توانید به یک ایمیل فایل ضمیمه کنید در همان صفحه ارسال ایمیل نوشته می شود، مثلا من می دانم که برای ایمیل یاهو این حجم 10 مگابایت است، اما در مورد AOL اطلاعی ندارم.

موفق باشید،
پیام

چشم خانه گفت...

تشکر از راهنمایی هایتان. شما نسخه اصلی را از کجا تهیه میکنید؟ قیمت ها که بالاست. آیا مقرون به صرفه است که از خارج و با قیمتهای بالا این نرم افزار را تهیه کنیم؟

Payam گفت...

درست است. اگر برای استفاده شخصی می خواهید (نه برای یک شرکت) متاسفانه کمی قیمت آن زیاد است.

Unknown گفت...

در ابتدا ار آرک سافت استفاده میکردم. اخیرا برنامه پانورامایی که نتیجه بهتری از آرک سافت احساس میکنم را استفاده میکنم با عنوان زیر:
microsoft image composite editor

پانوراماهای تولید شده با این 2 نرم افزار را مقایسه کردم. اختلافات قابل توجهی دیدم که ترجیح دادم نرم افزار مذکور را جایگزین آرک سافت کنم. یک اشکال مهمی هم که آرک سافت داره اینه که در horizontal pano هیچ مشکلی نداره(البته در چسباندن عکسها موارد اشکال را اصلاح نمیکنه و یک کم سطح عکسبرداری بالا پایین شده باشه.اصلاح نمیکنه و همانطور میچسبونه به هم و یک عکس قوسدار تولید میکنه). ولی در tile pano اشکال خیلی بدی داره و آن محدود بودن تعداد عکسهای هر ردیفه(4*4) و خیلی هم حساس به میزان overlap و خیلی حساستر به تغییرات موقعیت دوربین در هر ردیفه. این نرم افزار جدید هیچ یک از این مشکلات را ندارد.اشکالات عکسبرداری را به خوبی اصلاح میکند و در عین حال بسیار ساده است.و هیچ محدودیت در تعداد عکس هم ندارد. نظر شما در مورد این نرم افزار چیه؟

Payam گفت...

محمد جان،

اتفاقا من همین چند هفته پیش بود که با برنامه Microsoft ICE آشنا شدم. برنامه بسیار ساده و در عین حال کارآمدی است. مسلما امکانات حرفه ای در حد برنامه Autopano Pro به شما نمی دهد، اما برای شروع و در حد عکسهایی که خیلی بزرگ نیستند واقعا برنامۀ خوبی است، باید توجه کرد که ICE رایگان است و برای استفاده از آن نباید پولی پرداخت کرد.

ممنون از اینکه نظرتون رو بیان کردید،
پیام

Unknown گفت...

سلام آقا پیام
شما به عنوان یک فرد باتجربه در پانوراما. به من به عنوان یک شروع کننده با دوربین دیجیتال canon ixus 75 چه توصیه هایی دارید که پانورامای خوبی تولید کنم؟البته عکس هایی گرفته ام و تا اندازه ای راضی هستم .ولی اخلاقم طوری است که دوست دارم روز به روز بهتر شوم. بخصوص از لحاظ نور زمینه. چه ساعاتی از روز بهترین نتیجه را خواهد داشت؟(مثلا ظهر که عکس میگیرم خیلی نور زمینه زیاد است و چشم را اذیت میکند). باید پشت به نور باشیم؟اگر رو به آفتاب باشیم ولی آفتاب را زیر یک مانع مخفی کنیم باز هم نور مستقیم آفتاب روی دیگر اجسام . تصویر نهایی را کمی پر نور میکند..فکر کنم اگر از آسمان بدون ابر عکس زیادی بگیریم ممکن است در پانورامای نهایی اعوجاج ایجاد کند. توصیه های داخل سایت را خواندم . ولی کمی از آن فوت کوزه گری تان هم به ما آموزش بدهید. پس پیشنهاد شما این است که تنظیمات روی دوربین را روی ابعاد بزرگ تصویر تنظیم کنیم. وایت بالانس دوربین را روی اتووایت بالانس بگذارم یا بر اساس شرایط جوی بصورت manual تنظیم کنم؟ راهنمایی بفرمایید. مجله ای پیشنهاد میکنید که برای این کار مفید باشد؟

Payam گفت...

محمد جان،
پیشنهاد من این است که همیشه قبل از ساعت 10 صبح عکس بگیرید چون آفتاب مایل است و نور بهتری دارد (خیلی شدید نیست)، البته عصر هم می تواند زمان مناسبی باشد.
راستش فوت کوزه گری در کار نیست، فقط تجربه است و تجربه، هر قدر که بیشتر عکس پانوراما بگیرید نتیجه کار بهتر و بهتر خواهد شد.

در آخر پیشنهاد می کنم حتما این 4 مطلب را بخوانید:

http://iranpanorama.blogspot.com/2008/09/blog-post_17.html
http://iranpanorama.blogspot.com/2008/09/blog-post_03.html
http://iranpanorama.blogspot.com/2009/07/panorama-tips.html
http://iranpanorama.blogspot.com/2009/05/blog-post.html

محمد جان، نتایج زحماتتان را برای ما هم بفرستید تا از دیدن آنها لذت ببریم.

موفق باشید،
پیام

Unknown گفت...

چشم آقا پیام. البته به عکس های شما که نخواهد رسید. از چه طریق بفرستم؟

Payam گفت...

محمد جان،
اگر بر روی سایت های به اشتراک گذاری عکس (مثل Panoramio.com یا Picasaweb.google.com آپلود کنید که خیلی خوب است، دیگران هم می توانند آنها را ببینند (مثلا دوستانتان).
البته می توانید به ایمیل من هم بفرستید:
PayamSpot [at] gmail [dot] com
که بجای [at] @ و بجای [dot] نقطه بذارید.

Unknown گفت...

آقا پیام. سلام
مدتی پیش به توصیه شما با برنامه اتوپانو آشنا شده و آنرا تهیه کردم. باید مجددا تشکر کنم. برنامه بسیار عالی و در عین حال غیر پیچیده است. چون من با برنامه های متفاوتی کار کرده ام.مثلا یک عکس پانوراما را با نرم افزارهای مختلف تولید کردم و برنده نهایی اتوپانو بود. این شد که من تصمیم گرفتم ارتباطم را با شرکت KOLOR بیشتر کردم. در بحث های آنها شرکت و عکسهای پانورامای خود را در آن سایت به اشتراک میگذارم. حتی یک دی وی دی آموزشی عکاسی پانوراما و کار با اتوپانو را از شرکت Kolor خریدم.
مدتی است میبینم که هیچ فعالیتی در سایت خود ندارید. چرا؟
منتظر مطالب جالب شما هستیم

محمد

Payam گفت...

سلام محمد جان،
خوشحالم که اینقدر از برنامۀ Autopano راضی هستید. ممنون از نظرتون.
متاسفانه من به اندازۀ قبل وقت برای نوشتن ندارم، و البته چون گرفتن عکس‏های پانوراما از فعالیت‏های جانبی من است نمی‏تونم به اندازۀ قبل برایش وقت بذارم. حتی حدود 2 ماه است که در وبلاگ اصلی‏م مطلبی ننوشته‏ام.
اگر شما تجربه‏ای کسب کردید که مایل بودید با دیگران به اشتراک بذارید، برای من بفرستید تا در این وبلاگ منتشر کنم.
موفق باشید،
پیام رحمانی