۱۳۸۸ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

چگونه یک عکس پانوراما بگیریم؟

* این یک آموزش مقدماتی است.

عکس پانوراما - میدان آزادی، تهران

قبل از اینکه نحوه گرفتن عکس های پانوراما را آموزش دهم اجازه بدهید توضیح کوتاهی از اینکه اصلا عکس های پانوراما چه هستند داشته باشم:

کلمه پانوراما از معادل انگلیسی آن یعنی Panorama گرفته شده است. کلمه Panorama خود از ترکیب Pan (به معنی all = همه) و rama ( به معنی sides = اطراف ) ساخته شده است؛ پس می توان آنرا "چیزی که همه اطراف را در بر می گیرد" معنی کرد. به همین دلیل عکس های پانوراما را در فارسی عکس های سراسرنما نیز می نامند.

پس عکس های پانوراما عکس هایی هستند که فضای وسیعتری نسبت به عکس های معمولی را پوشش می دهند. اگر یک عکس پانوراما به شکل کره باشد و همه زوایا را پوشش داده باشد، یک عکس پانورامای 180*360 خواهد بود، چراکه 360 درجه افتی و 180 درجه عمودی را پوشش داده است.

-- برای گرفتن عکس های پانوراما من دو روش می شناسم:

1. استفاده از لنز های مخصوص.

2. گرفتن عکس های متعدد و چسباندن آنها به یکدیگر (به راحتی توسط دوربین های دیجیتال معمولی هم ممکن است).

در این مطلب من قصد دارم روش دوم را به شما آموزش دهم. بیایید شروع کنیم.

فرض کنید شما منظره زیر را روبروی خود دارید و قصد دارید از آن عکس بگیرید:

پارک گفتگو -  عکس پانوراما

(برای دانلود عکس در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)

برای اینکه بتوانید تمام فضای مورد نظر خود را پوشش دهید باید تعداد زیادی عکس بگیرید. برای مثال برای پوشش عکس بالا در دو ردیف کلا 15 عکس می گیریم.

تکته مهم برای گرفتن عکس ها این است که باید آنها از اطراف با هم قسمت مشترکی داشته باشند، یعنی بخشی از عکس قبل در عکس بعدی که می گیریم باشد، به نمونه زیر نگاه کنید: (هر مستطیل رنگی نشان دهنده یک عکس است)

پارک گفتگو - گرفتن 15 عکس که تداخل دارند  (برای دانلود عکس در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید)

نمونه عکس هایی که برای پوشش فضای عکس بالا باید گرفته شوند را می توانید از اینجا (با فرمت zip) دانلود کنید.

همانطور که می بینید، گرفتن عکس های پانوراما (در سطح مقدماتی) چندان هم دشوار نیست. برای گرفتن عکس های پانوراما بهتر است که از یک سه پایه استفاده کنید. قاعده کلی دیگر اینکه: سعی کنید عکس هایی که می گیرید از نظر رنگ، میزان نور، فوکوس و ... مشابه هم باشند تا نتیجه بهتری بگیرید.

حالا عکس های خام ما برای ساخت عکس پانوراما آماده اند. در مطلبی دیگر نحوۀ چسباندن عکس ها و ساختن عکس پانورامای نهایی را آموزش خواهم داد.

 

منبع

0 نظرات: